Til innholdet

Europarlamentti äänesti direktiivin uudelleenarvioinnin puolesta

Heinäkuussa 2023 Euroopan parlamentin komissio ehdotti rahtiliikenteen tehostamista ympäristöystävällisemmäksi. Yksi avainesitys koskee direktiivin päivittämistä, joka koskee ulkomaankaupan kuorma-autojen kokoa ja painorajoja.

Ehdotus "pyrkii edistämään nollapäästökuorma-autojen käyttöä sallimalla niiden ylittää standardipainorajan. Ehdotus pyrkii myös selventämään sääntöjä raskaampien ja pidempien ajoneuvojen käytöstä maiden välisessä liikenteessä, joissa tällaiset ajoneuvot ovat sallittuja."

NLA - Pohjoismainen logistiikka- ja kuljetusliitto toivottaa Euroopan parlamentin tuen tervetulleeksi

Joustavuutta, joka sallii suurikapasiteettisten ajoneuvojen (HCV) liikkumisen rajat ylittäen suostuvissa maissa, kertoo Erik Østergaard, DTL:n toimitusjohtaja ja NLA:n hallituksen puheenjohtaja.

⁃ Tämä on merkittävä askel eteenpäin ja NLA toivottaa Euroopan parlamentin tuen tervetulleeksi. Raskaampien, pidempien ja korkeampien yhdistelmien käyttö on kaupallisen maantieliikenteen tehokkain tapa vähentää polttoaineenkulutusta, vähentää päästöjä ja vähentää tiellä olevien kuorma-autojen määrää. HCV:t auttavat myös lieventämään Euroopan laajuista kuljettajapulaa ja tekevät Euroopan teistä turvallisempia vähentämällä matkustavien ajoneuvojen määrää.

Useampia kestäviä ajoneuvovaihtoehtoja EU:ssa

Se osoittaa, että nykyiset määräykset aiheuttavat vahingossa haittaa nollapäästö-HCV:lle, jotka usein ovat painavampia kuin dieselkäyttöiset ajoneuvot. Ehdotettu neljän tonnin painonlisäys ja yhden tonnin akselipainonlisäys pyrkivät edistämään siirtymistä kestävämpiin ajoneuvovaihtoehtoihin EU:ssa.

Huomattavaa on, että tämä lisätty paino erotetaan nollapäästöteknologian varsinaisesta painosta, mikä mahdollistaa operaattoreille lisähyödyn sitä mukaa, kun nämä teknologiat kevenevät.

- Viimeisin ehdotus painosta ja mitoista on suuri muutos kuljetusteollisuudelle. GSGroupissa olemme innoissamme tukemassa asiakkaitamme tässä siirtymässä. Lisäpainon salliminen nollapäästö-HDV:lle on selvä kannustin, joka on linjassa sitoutumisemme kanssa alan kestävyyteen ja innovaatioon, sanoo Claus Frost Wrang, FAT-liiketoimintayksikön johtaja GSGroupissa.

Seuraavat askeleet

Neuvottelut, joihin osallistuvat neuvosto ja Euroopan parlamentti, on määrä pitää kesäkuussa 2024. Jos direktiivit hyväksytään, ne astuvat voimaan jo 1. tammikuuta 2026."